Για την πατριαρχία, η γυναίκα οφείλει ακόμη να είναι μητέρα, αμόλυντη και φροντίστρια

24 ώρες πριν βάλει τέλος στη ζωή της, μια γυναίκα εγκλωβισμένη στις σκέψεις της ανατρέχει σε σκοτεινές στιγμές του παρελθόντος που την τυλίγουν σαν φαντάσματα. Το “Es Kocht” της θεατρικής ομάδας ART MATES μας οδηγεί σε ένα ταξίδι, με αφετηρία την καταπίεση της “αόρατης” γυναικείας απόλαυσης και προορισμό την αυτοχειρία. Οι συντελεστές της παράστασης Μιχάλης Δαρνάκης, Μαρία Λαφτσίδου και Ιωάννα Γεωργαντά μιλούν στο Praximag για το έργο, την καταπίεση της πατριαρχίας, το στίγμα της ψυχικής υγείας και τον ρόλο της τέχνης στην αποδοχή.

Το “Es kocht” είναι μια παράσταση που έχει χαρακτηριστεί ως βαθιά φεμινιστική, έντονη και ωμή. Μπορείτε να μας εξηγήσετε γιατί;

Μιχάλης: Γιατί η ηρωίδα μας λέει αφιλτράριστα όσα σκέφτονται οι γυναίκες σήμερα. Μιλάει ανοιχτά για τη σεξουαλική καταπίεση, για το δικαίωμα στην απόλαυση, για την ψυχολογική και σωματική βία. Ένα από τα πιο ιδιαίτερα σχόλια που έχουμε ακούσει από θεατή, ήταν από έναν πατέρα που ήρθε με την 16χρονη κόρη του. Μας είπε πως “Αυτήν την παράσταση, χαίρομαι πολύ που την είδα μαζί με την κόρη μου, αν και φεύγω από το θέατρο με τύψεις. Έχω υπάρξει θύτης.”.

Τι σημαίνει ο τίτλος και ποια η σχέση του με το έργο;

Μιχάλης: Σημαίνει σημείο βρασμού στα Γερμανικά. Η ηρωίδα μας βράζει όπως βράζουμε όλοι σήμερα. Προσπαθεί να κρατηθεί, προσπαθεί να βρει τρόπο να σταματήσει να πονάει, παλεύει με το παρελθόν και το παρόν της. Την βλέπουμε 24 ώρες πριν βάλει τέλος στη ζωή της. Ο στόχος της, όμως, δεν είναι να πεθάνει. Ο στόχος της είναι να σταματήσει να πονάει.

Πώς συνδέεται η έννοια της απόλαυσης με το “απαγορευμένο” όσον αφορά στις γυναίκες; Τι παραμένει taboo για αυτές στη σύγχρονη κοινωνία μας;

Μαρία: Οι πατριαρχικές τακτικές έχουν αντίκτυπο στη γυναικεία σεξουαλικότητα. Υπάρχει ακόμη το αίσθημα της ντροπής, η αντρική προτεραιότητα στον οργασμό, η συστολή στην έκφραση της απόλαυσης. Το πλαίσιο μέσα στο οποίο βιώνουν οι γυναίκες τη σεξουαλικότητά τους δεν είναι ευνοϊκό. Στην Ελλάδα και εξαιτίας της Εκκλησίας, είναι ακόμη χειρότερο. Η γυναίκα οφείλει ακόμη να είναι μητέρα, αμόλυντη και κυρίως φροντίστρια.

Ποιος ήταν ο ρόλος της ψυχολόγου κας Ναταλίας Κοντού στη δημιουργία της παράστασης;

Μαρία: Η Ναταλία Κοντού έχει εργαστεί στη Γραμμή Παρέμβασης για την Αυτοκτονία και έχει δουλέψει θεραπευτικά με ανθρώπους που έχουν αποπειραθεί να αυτοκτονήσουν, που σκέφτονται να αυτοκτονήσουν ή που έχουν βιώσει την απώλεια κάποιου δικού τους ατόμου. Ο ρόλος της στη δημιουργία της παράστασης ήταν καθοριστικός, καθότι μας ενημέρωσε σωστά, μας εξήγησε τα προειδοποιητικά σημάδια, τους παράγοντες κινδύνου, καθώς και τους μύθους που συνδέονται με την αυτοκτονία. Πέρα από τη συμβολή της στη συγγραφή του έργου, ήταν παρούσα στις παραστάσεις και συζήτησε με το κοινό για το ζήτημα της αυτοκτονίας, της πατριαρχίας και τα θέματα ψυχικής υγείας.

Πώς μπορεί η τέχνη να βοηθήσει στην κατάρριψη του στίγματος που ακόμα συνοδεύει τα ζητήματα ψυχικής υγείας;

Ιωάννα: Μέσα από την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση. Μας κινητοποιεί να παρατηρήσουμε, να κατανοήσουμε και συνδεθούμε περισσότερο με τον εαυτό μας και τους άλλους. Μέσα από μία ιστορία, μπορούμε να συναισθανθούμε τον άνθρωπο που αντιμετωπίζει ένα ζήτημα ψυχικής υγείας και να τον αποδεχτούμε.

Μέσα από την ART MATES, έρχεστε συχνά σε επαφή με εφήβους και νέους που αγαπούν το θέατρο. Ποιες είναι οι εμπειρίες σας από τη συνδιαλλαγή σας μαζί τους;

Ιωάννα: Οι έφηβες και οι έφηβοι είναι πλάσματα γεμάτα φως κι ελπίδα. Ανακαλύπτουν την ενήλικη ζωή χωρίς φόβο και μάχονται καθημερινά για έναν κόσμο καλύτερο. Οι αντιδράσεις των εφήβων που είδαν την παράσταση ήταν συγκινητικές. Νέα κορίτσια και αγόρια που αναζητούν έναν κόσμο πιο δίκαιο, πιο συμπεριληπτικό. Τι πιο όμορφο από αυτό;

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Es Kocht
Ένας Γυναικείος Μονόλογος

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Κείμενο: Μιχάλης Δαρνάκης & Μαρία Λαφτσίδου
Σκηνοθεσία: Μαρία Λαφτσίδου
Ερμηνεία: Ιωάννα Γεωργαντά
Μουσική: Πάνος Γκίνης
Σκηνογραφία – Ενδυματολογία: ART MATES THEATER GROUP (Ιωάννα Γεωργαντά, Μαρία Αμαραντίδου)
Φωτογραφίες: Ιφιγένεια Σταμπουλή, Άννα Παρασίδου
Φωτογραφίες: Ιφιγένεια Σταμπουλή, Άννα Παρασίδου
Trailer: Στέφανος Τσαβές
Σχεδιασμός Αφίσας-Graphic Design: Τατιάνα Εικοσιδυού
Σχεδιασμός Αφίσας-Graphic Design: Τατιάνα Εικοσιδυού
Βοηθοί Παραγωγής: Νεφέλη Γκίκογλου, Ανδριάνα Νίκλη, Λιάνα Μάρθα, Λευτέρης Πεϊτζίκας
Marketing & Social media: The Creatives
Επιστημονική Καθοδήγηση: Ναταλία Κοντού
Sponsored by: The creatives | Localike.gr
Παραγωγή: ART MATES THEATER GROUP

Πού: Θέατρο ΑΥΛΑΙΑ – Τσιμισκή 136 (Πλατεία ΧΑΝΘ)
Πότε: 6-7 & 13-14 Δεκεμβρίου 2023
Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Τετάρτη και Πέμπτη, 21:15
Εισιτήρια: 12€ γενική είσοδος
Προπώληση: Ταμείο θεάτρου ΑΥΛΑΙΑ & ticketservices.gr

Συνέντευξη στη Λία Κατσανά