Από τις τσάντες με το χερούλι-σαρδέλα έως τα αποδομημένα φορέματα και τα έξυπνα σλόγκαν των Viktor&Rolf, φαίνεται ότι η μόδα έχει ξεφύγει από το στημένο προφίλ της και αγκαλιάζει το χιούμορ.
Σίγουρα, όταν κανείς σκέφτεται τη μόδα, το χιούμορ δεν είναι το πρώτο πράγμα που του έρχεται στο μυαλό. Από τις σέξι γαζέλες στις πασαρέλες των ‘90s και τα ιλουστρασιόν εξώφυλλα, έως το σύγχρονο και μίνιμαλ «quiet luxury» που θέλει τις συλλογές όσο πιο «αθόρυβες» γίνεται, χωρίς στοιχεία εντυπωσιασμού, η μόδα έχει δείξει πολλές φορές το σχεδόν απρόσιτο, αλλά πάντα εντυπωσιακό πρόσωπό της -τα «αστεία» σίγουρα δεν θεωρούνταν ένα από τα χαρακτηριστικά της.
Ωστόσο, αυτό τελευταία άρχισε να αλλάζει, αφού διεθνή brands και πολυτελείς οίκοι μόδας φαίνεται να έχουν αρχίσει να «χαλαρώνουν» και να ενσωματώνουν στην αισθητική τους μια πιο fun πλευρά, άλλοτε πιο διακριτική και άλλοτε πιο έντονη. Αν και, σύμφωνα με την Barbara Atkin, global trend forecaster και lifestyle branding consultant, αυτό δεν είναι ένα φαινόμενο που βλέπουμε τώρα για πρώτη φορά. Σε συνέντευξή της, κατέρριψε τον μύθο ότι το χιούμορ και η μόδα αποκλείουν το ένα το άλλο, λέγοντας: «Πάντα υπήρχαν στιγμές χιούμορ στη μόδα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν το φόρεμα-αστακός της Elsa Schiaparelli – το οποίο είχε φορέσει η Wallis Simpson, δούκισσα του Windsor- το οποίο δημιουργήθηκε το 1937, κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Ύφεσης». Οι ειδικοί πάνω σε θέματα μόδας τονίζουν ότι η πανδημία του Covid-19 συνέβαλε στο να προσθέτουν οι σχεδιαστές περισσότερο χιούμορ στις κολεξιόν και τις πασαρέλες τους – κάτι που βλέπαμε να συμβαίνει σε περιόδους μεγάλης κρίσης, σκεφτείτε την εποχή των «Roaring Twenties» μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και τα «Swinging Sixties» μετά τον Δεύτερο.
«Η μόδα είναι μια αντανάκλαση της στιγμής- είναι ένας καθρέφτης του τι συμβαίνει τώρα», σημειώνει η Barbara Atkin. «Μπορεί να ακούγεται κλισέ, αλλά είναι αλήθεια: Το γέλιο είναι το καλύτερο φάρμακο. Και όταν γελάς με την καρδιά σου, μπορείς να χαλαρώσεις και να ξεχάσεις για λίγο ό,τι σε απασχολεί. Είναι μια απόδραση». Έτσι, λοιπόν, μετά την πανδημία του Covid-19 και την καραντίνα, φαίνεται ότι ο κόσμος της μόδας έφερε ξανά στο προσκήνιο το στοιχείο του χιούμορ, θέλοντας να φέρει ένα κύμα αισιοδοξίας με fun πινελιές.Όπως, για παράδειγμα, η τσάντα με το χερούλι σε σχήμα σαρδέλας του οίκου Bottega Veneta ίσως πριν από μερικά χρόνια να έκανε μπόλικα φρύδια να ανασηκωθούν, σήμερα, ωστόσο, αποτελεί ένα από τα πιο ποθητά αξεσουάρ. Από την άλλη, οι πάντα σουρεαλιστές και avant-garde Viktor & Rolf δεν σταματούν να εκπλήσσουν το κοινό τους με τις πασαρέλες τους, με πρόσφατα τα αποδομημένα φορέματά τους, αλλά και τα έξυπνα σλόγκαν τους. Φυσικά, δεν μπορούμε να ξεχάσουμε το μοντέλο ντυμένο γούνινη μπάλα στο Ready To Wear Spring 2024 show του Christian Cowan, αλλά και την τσάντα με το λαχταριστό μπισκότο του brand Puppets & Puppets, το οποίο μάλιστα έχει στείλει τα μοντέλα του στην πασαρέλα με headpieces σε σχήμα… τυριού.
Επιπλεόν, αξίζει να αναφέρουμε και τον οίκο Gucci, που επί Alessandro Michele, φρόντιζε πάντα να προσφέρει ένα αληθινό show με έντονα τα στοιχεία του χιούμορ, καμία φορά και του θρίλερ -δεν ξεχνάμε την πασαρέλα όπου τα μοντέλα κρατούσαν ένα ψεύτικο ανθρώπινο κεφάλι πριν καν ο Covid μάς χτυπήσει την πόρτα. Σε όλα αυτά φυσικά, συνέβαλαν και τα social media. Ειδικά από τότε που μπήκαν πρώτα το Instagram και ύστερα το TikTok στη ζωή μας, ο χώρος για να κάνει κανείς πλάκα με τη μόδα είναι άπειρος, με τους χρήστες τους να δημιουργούν πια απίστευτα memes και άλλα αστεία posts, που αφορούν σε συλλογές και trends, ενώ σε αυτά συχνά συμμετέχουν και οι ίδιοι οι σχεδιαστές, «τσαλακώνοντας» την εικόνα τους.Ναι, η μόδα μπορεί να γίνει και χιουμοριστική -φυσικά πάντα με τον δικό της τρόπο, τον οποίο δεν μπορούν να εκτιμήσουν όλοι. Βέβαια, στόχος της δεν είναι το σύνολο, αλλά εκείνοι που πρέπει.
ΓΡΑΦΕΙ: Αριστοτέλης Σπηλιωτόπουλος
Αναδημοσίευση από το εξαμηνιαίο free press περιοδικό του ΚΘΒΕ «ΠΡΑΞΗ» (ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ- ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ 2024)