Δημήτρης Μαραμής

Αντλώ ενέργεια από την ανάγκη μου να αντισταθώ στο σκοτεινό και τη σαθρότητα.

 

Ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες και μουσικούς των τελευταίων ετών, ο Δημήτρης Μαραμής, έρχεται στη Θεσσαλονίκη και υπογράφει τη μουσική και τα τραγούδια στη φετινή παιδική παραγωγή του ΚΘΒΕ.

Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο της Τασούλας Επτακοίλη, σε διασκευή Β. Κουφάκου, σκηνοθεσία Τάσου Πυργιέρη και στίχους Σ. Τριβιζά, η παιδική παραγωγή «Γκάρης, το μιούζικαλ», που παρουσιάζεται στη σκηνή του Βασιλικού Θεάτρου, είναι η ιστορία ενός γαϊδάρου, που με την ανέλπιστη ικανότητά του να πετάει θα παρασύρει τα παιδιά σε συναρπαστικές περιπέτειες. Ο Δημήτρης Μαραμής μάς βάζει στο μαγικό κόσμο του Γκάρη!

Ποιος είναι ο Γκάρης; Τι συμβολίζει μέσα στην παράσταση και πώς προκαλεί έναν συνθέτη σε δημιουργία; Ο Γκάρης συμβολίζει το θαύμα! Tη νίκη στο ανέφικτο. Την υπερδύναμη της καλοσύνης και της ευαισθησίας. Ο ευαίσθητος δεν είναι ο αδύναμος αλλά ο δυνατός. Ο Νίκος Καζαντζάκης λέει πως «όταν ό άνθρωπος φτάσει στο γκρεμό, βγάζει φτερά». Το στοιχείο που και με προκαλεί αλλά κι εμπεριέχεται στη σύνθεση της μουσικής μου στο έργο είναι η «έκπληξη» που προκαλεί κάθε φορά κάποιο συμβάν ή η είσοδος ενός νέου χαρακτήρα-ζώου.

Πώς είναι να γράφεις μουσική για ένα μιούζικαλ και μάλιστα για παιδιά; Μιας και ο Γκάρης αποτελεί ένα ζωάκι της ελληνικής υπαίθρου, να αναμένουμε κάτι σχετικό (ελληνικό) και στη μουσική της παράστασης; Όχι, δεν με απασχόλησε καθόλου η ελληνική παραδοσιακή μουσική της υπαίθρου ή κάτι το ποιμενικό. Η μουσική έχει στοιχεία της ελληνικής οπερέτας, καθώς πίσω από όλους τους χαρακτήρες των ζώων κρύβονται οι χαρακτήρες των ανθρώπων. Εξάλλου οι στίχοι των τραγουδιών του ποιητή Σωτήρη Τριβιζά, διαποτίζονται από έναν αυτοσαρκασμό για τα ελαττώματα των ανθρώπων αλλά και τις συμπεριφορές τους προς τα ζώα.

Με δεδομένη την εμπειρία σας από προηγούμενες δουλειές σας σε ό,τι αφορά το μουσικό θέατρο και την όπερα, ποιες είναι οι ειδικές απαιτήσεις ενός τέτοιου εγχειρήματος; Μία απαίτηση υπάρχει, να είναι το αποτέλεσμα συναρπαστικό! Οι ρίζες του μουσικού θεάτρου και της φόρμας του ανάγονται στην αρχαία τραγωδία. Μη ξεχνάμε πως ο Αισχύλος, ο Σοφοκλής, ο Ευριπίδης και όλοι οι άλλοι αρχαίοι ποιητές των οποίων δεν μας έχουν σωθεί τα έργα ήταν ταυτόχρονα και συνθέτες της μουσικής των χορικών. Η φόρμα λοιπόν, η δομή και η οικονομία είναι εξαιρετικά σημαντικά για να είναι το μουσικό-θεατρικό έργο αβίαστα γοητευτικό. Συναρπαστικό!

Ο Γκάρης είναι ένα ζωάκι που επιστρατεύει την ενσυναίσθηση για να λειτουργήσει. Πιστεύετε στην λειτουργία της ενσυναίσθησης στη ζωή μας ή προτιμάτε να στηρίζεστε στην ορθή λογική; Ναι, πιστεύω στην ενσυναίσθηση, εγώ προσωπικά έτσι λειτουργώ. Η ενσυναίσθηση είναι καλό να προηγείται της λογικής κι έπειτα να φιλτράρεται ή να μπαίνει στην πράξη με τη λογική.

Τα τελευταία χρόνια είστε αρκετά δραστήριος παρουσιάζοντας μια σειρά από νέες συνθέσεις, συνεργασίες με γνωστούς τραγουδιστές και παρουσιάσεις νέων έργων στην Θεσσαλονίκη, τη Λάρισα, τη Στερεά Ελλάδα και την Κρήτη, που αντλούν στοιχεία τους από την ελληνική παράδοση, τα γράμματα, την ιστορία και την κουλτούρα, ενώ διευθύνετε και ένα Φεστιβάλ Πολιτισμού (Το Λάλον Ύδωρ) στους Δελφούς. Τι σημαίνει πολιτισμός για εσάς; Καταρχάς θα πω τι δεν είναι πολιτισμός για εμένα: δεν είναι το να χρησιμοποιείται ο «πολιτισμός» ως πρόσχημα ή όχημα για ιδιοτελείς, εγωιστικούς, ναρκισσιστικούς και ψηφοθηρικούς σκοπούς αυτοπροβολής διάφορων ανθρώπων, φορέων ή θεσμών. Γιατί αυτό τον κάνει κατώτερο του σκοπού του. Αυτό δυστυχώς συμβαίνει πολύ στη χώρα μας. Ο Πολιτισμός ως έννοια είναι πολυδιάστατη και δεν είναι εύκολο να δοθεί με λίγες λέξεις. Όμως για εμένα σημαίνει συνεχής αναζήτηση, δημιουργία, έρευνα, πρόκληση, ανατροπή, έκφραση της πιο απόκρυφης αλήθειας μας ώστε να μας οδηγεί πάντα σε μία ανώτερη υπόσταση πέραν της βιολογικής μας υπόστασης.

Μια και τα πάντα είναι θέμα ενέργειας, από πού αντλείτε την ενέργεια για όλα όσα κάνετε; Από την προσωπική μου ανάγκη για έκφραση και δημιουργία, από την ανθρώπινη ανάγκη μου να αντισταθώ στο σκοταδισμό, την παρακμή, την επιφανειακότητα, το ανούσιο και τη σαθρότητα.

Η μουσική είναι ενέργεια; Πώς λειτουργεί στον Άνθρωπο; Τι πιστεύετε ότι του προσφέρει; Η μουσική είναι το θείο δώρο που υπάρχει μέσα στη φύση και που ο συνθέτης έρχεται να το αποκωδικοποιήσει και να το φέρει ως δημιούργημα -μέσα στους αιώνες εξέλιξής του- στον Άνθρωπο. Η μουσική είναι η θεραπευτική μας αγωγή, το φάρμακό μας για να μας εμψυχώνει και να μας εξυψώνει σε ανώτερες σφαίρες. Η μουσική είναι το ύδωρ της ψυχής μας, ο οίνος του πνεύματός μας. Η μουσική είναι έρωτας.

Ποια είναι τα επόμενά σας βήματα; Μετά το ανέβασμα του Γκάρη, θα αφοσιωθώ στην ολοκλήρωση της πρώτης μου αμιγούς όπερας, η οποία αποτελεί ανάθεση του Πολιτιστικού Κέντρου Ηρακλείου Κρήτης, θα ανέβει στις 3 Φεβρουαρίου του 2023 σε σκηνοθεσία του Ελβετού Guy Montavon και μουσική διεύθυνση του Μύρωνα Μιχαηλίδη κι έχει τίτλο: «Ελευθέριος Βενιζέλος».

 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: Γιάννης Γκροσδάνης
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Νικηφόρος Βιδάλης

ναδημοσίευση από το εξαμηνιαίο freepress περιοδικό του ΚΘΒΕ «ΠΡΑΞΗ» (ΧΕΙΜΩΝΑΣ 2022 – ΑΝΟΙΞΗ 2023)