Τι είναι αυτό που μας κρατά σε αυτή την πόλη και μας κάνει να την αγαπάμε, ακόμη κι όταν τη μισούμε;
Πέρα από τη γκρίνια, πίσω από τις ελλείψεις, μέσα από τα χίλια δυο προβλήματα, υπάρχει πάντα η πόλη που καταφέρνει να γοητεύει. Το περιοδικό ΠΡΑΞΗ, σε συνεργασία με την Ierax Analytix, ρώτησε τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης για όσα συνθέτουν τη μοναδικότητά της κι εκείνοι ανταποκρίθηκαν και αποκρίθηκαν…
Η διαφορετική Θεσσαλονίκη
Οι Θεσσαλονικείς αγαπούν την πόλη τους και το αποδεικνύουν! Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων τη θεωρεί μοναδική πόλη σε όλη την Ελλάδα, ενώ ένας στους τέσσερις κατοίκους πιστεύει πως η Θεσσαλονίκη είναι μοναδική πόλη στον κόσμο. Αξιοσημείωτο βέβαια είναι πως μερίδα πολιτών θεωρεί, ότι η πόλη δεν έχει κάτι το ιδιαίτερο, ενώ το μεγαλύτερο ποσοστών αυτών είναι άνδρες (30%). Σε τι ξεχωρίζει η Θεσσαλονίκη ανάμεσα σε όλες τις ελληνικές πολεις; Οι απαντήσεις εδώ είναι διαφορετικές και μοιρασμένες, υποδεικνύοντας σαν βεντάλια την πολύπλευρη γοητεία της πόλης, στην οποία καθένας βρίσκει και κάτι διαφορετικό για να συνδεθεί. Το 15% πρόβαλε ως απάντηση την παραλία, ενώ το 11% τους ανθρώπους, την ιστορία της πόλης και τα αξιοθέατα με 9% και 8% αντίστοιχα. Λίγο πιο χαμηλά, με 4% έκαστο βρίσκουμε το φαγητό, τις μικρές αποστάσεις και την τοποθεσία της (δίπλα σε Χαλκιδική και Όλυμπο). Ένα σημαντικό 20% απέδωσε τη μοναδικότητα της Θεσσαλονίκης στο ύφος και στον τρόπο ζωής, αναφερόμενοι σε κάτι πιο απροσδιόριστο, δηλαδή στο συναίσθημα και στην αίσθηση που προσφέρει αυτή η πόλη σε όσους ζουν εδώ. Αξιολογώντας τη Θεσσαλονίκη ανά κατηγορία, φυσικά το φαγητό και οι τοπικές γεύσεις βρίσκονται στις top βαθμολογίες των ερωτηθέντων, αποδίδοντας βαθμολογία 4,4 (σε κλίμακα από το 1 έως το 5, όπου 1=συνηθισμένη και 5=μοναδική), ενώ ακολουθούν μέρη για κοντινές εξορμήσεις (4,3), νυχτερινή ζωή (4,2), ρομαντισμός (3,9), αξιοθέατα (3,8), άνθρωποι (3,8), πολιτιστικές εκδηλώσεις (3,4) και αθλητικές ομάδες (3,2).
Είναι η Θεσσαλονίκη πόλη για business;
Με την άνοδο του remote working λόγω πανδημίας, αλλά και λόγω του ενδιαφέροντος από μεγάλες εταιρείες για δραστηριοποίηση στην πόλη, προκύπτει το ερώτημα κατά πόσο η Θεσσαλονίκη μπορεί να λειτουργήσει ως πόλος έλξης για πολυεθνικές. Τι έχει να προσφέρει η πόλη στις εταιρείες που θέλουν να ανοίξουν εδώ γραφεία; Παραδόξως ίσως, ως κυρίαρχος λόγος προβάλλεται η έντονη νυχτερινή ζωή με 57%, ενώ ακολουθούν τα αξιοθέατα με 55%. Οι νέοι με υψηλή μόρφωση (42%), τα χαμηλά κόστη ζωής (34%), οι πολύ καλοί επαγγελματίες για outsourcing (30%), οι μεγάλοι διαθέσιμοι χώροι (16%) και οι μοναδικές υποδομές (6%) είναι όσα έχει να προσφέρει ανά τομέα η επιχειρηματική Θεσσαλονίκη.
Θεσσαλονίκη για πάντα…
Εντυπωσιακό είναι ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ερωτηθέντων, κατά 91%, φαντάζονται τον εαυτό τους να ζει στη Θεσσαλονίκη τα επόμενα 5 χρόνια και να μην αλλάζουν πόλη. Μόνο ένας στους δέκα, με έμφαση στις πιο νεαρές ηλικίες, απαντά ότι μάλλον θα αλλάξει πόλη τα επόμενα χρόνια. Μάλιστα, δεν υπάρχουν διαφορές ανάμεσα σε όσους έχουν γεννηθεί και σε όσους ήρθαν στη Θεσσαλονίκη αργότερα στη ζωή τους, γεγονός που δείχνει την επίδραση που έχει η πόλη σε όλους όσοι τη ζούνε, ανεξαρτήτως πού γεννήθηκαν.
Ποιοτικές παρατηρήσεις
Καθώς το ερωτηματολόγιο περιελάμβανε και open-ended ερωτήσεις – οι οποίες επέτρεπαν στον ερωτούμενο να δώσει δική του απάντηση και όχι αποκλειστικά να επιλέξει από τις προτεινόμενες απαντήσεις – συγκεντρώθηκαν ενδιαφέροντα σχόλια. Η πλειοψηφία αυτών εκφράζουν μια δυσαρέσκεια απέναντι στα όσα γίνονται ή δεν γίνονται στην πόλη τα τελευταία χρόνια. Όπως χαρακτηριστικά εξηγεί ο Χάρης Λαλάτσης, Market Analyst της Ierax Analytix και επικεφαλής της έρευνας κοινής γνώμης, «σε αρκετά σχόλια παρατηρήσαμε πως υπήρχε η άποψη, ότι η Θεσσαλονίκη έχει αφεθεί εδώ και καιρό από όλους που έχουν ασχοληθεί με την πολιτική. Πως η προσοχή έχει πέσει στην Αθήνα ενώ εδώ δεν έχουν γίνει οι απαραίτητες ενέργειες για να υποστηριχθεί η πόλη. Ως κόμβος, οι Θεσσαλονικείς περίμεναν ότι θα έπρεπε να είχαν γίνει περισσότερα για την ποιότητα ζωής και για τις επαγγελματικές ευκαιρίες της πόλης».
Χαρακτηριστικά ερωτηθέντων
Σχετικά με το μέγεθος της επιδραστικότητας που ασκεί η πόλη στους κατοίκους της, σημαντικό είναι να γνωρίζουμε πόσοι από τους ερωτηθέντες έχουν γεννηθεί στη Θεσσαλονίκη και πόσοι ήρθαν αργότερα. Σύμφωνα με τα στοιχεία, 7 στους 10 έχουν γεννηθεί εδώ και οι υπόλοιποι ήρθαν από άλλες πόλεις. Συχνότερος λόγος για μετοίκηση στη Θεσσαλονίκη εμφανίζεται ο επαγγελματικός (46%), ενώ ακολουθούν η αγάπη για τη Θεσσαλονίκη (26%), μετακόμιση με γονείς (23%), λόγω σχέσης/αγάπης/γάμου (22%), σπουδών 6% και ένα μικρό ποσοστό για το επίπεδο ζωής και διασκέδασης (5%).
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ
Το ερωτηματολόγιο, τη συλλογή, την ανάλυση και την παρουσίαση δεδομένων ανέλαβε η Ierax analytix για το περιοδικό ΠΡΑΞΗ του ΚΘΒΕ. Τα 945 ερωτηματολόγια συμπληρώθηκαν διαδικτυακά από τις 15 μέχρι τις 19 Οκτωβρίου 2020, από κατοίκους Θεσσαλονίκης, άνω των 17 ετών. Το φύλο ήταν 50%-50% άνδρες γυναίκες και οι ηλικίες 17-29 22%, 30-39 27%, 40-49 24%, 50+ 27%.
Γράφει η Ελένη Ομήρου
*Αναδημοσίευση από το εξαμηνιαίο freepress περιοδικό του ΚΘΒΕ «ΠΡΑΞΗ» (ΧΕΙΜΩΝΑΣ 2020 – ΑΝΟΙΞΗ 2021)