#Trashtag Challenge: Κίνηση ευαισθητοποίησης για τον δημόσιο χώρο

H εκκίνηση για τη νέα παγκόσμια οικολογική πρόκληση #Trashtag Challenge έγινε πριν από μερικά χρόνια, το 2015, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και αρχικά δεν είχε σπουδαία απήχηση. Σήμερα όμως το ίδιο αυτό “κάλεσμα” αποτελεί μια από τις πλέον ενδιαφέρουσες τάσεις, που συγκινεί τόσο επιδραστικά άτομα (σ.σ influencers) και διασημότητες, αλλά και το ευρύ κοινό.

Έτσι, σε μια πρώτη ανάγνωση, διεθνείς οργανισμοί όπως η Greenpeace, εκτιμούν ως “πολύ θετικό” το νέο δεδομένο: “Οι άνθρωποι οι οποίοι βγαίνουν έξω και ασχολούνται με τα κοινά, προσπαθούν να βελτιώσουν τον δημόσιο χώρο, με τον οποίο η σχέση μας στην Ελλάδα δεν φημίζεται, είτε αυτός είναι ένα πάρκο, είτε είναι ένας δρόμος, μια παραλία κ.ο.κ.” δήλωσε σχετικά ο Άλκης Καφετζής, από το ελληνικό τμήμα της Greenpeace, αναφερόμενος στις δράσεις καθαρισμού του #Trashtag Challenge, στο πλαίσιο του οποίου πολίτες φωτογραφίζουν έναν δημόσιο χώρο πριν καθαριστεί από πλαστικά και σκουπίδια και στη συνέχεια “ανεβάζουν” στα κοινωνικά δίκτυα – και ιδιαίτερα στα επιδραστικότερα εξ αυτών όπως το πιο νεανικό Instagram- μια φωτογραφία σύγκρισης μετά από τον εθελοντικό καθαρισμό του, στον οποίο προχώρησαν.

“Χρειάζεται οι πολίτες να νοιάζονται για αυτό που συμβαίνει έξω από το σπίτι τους και αυτή η πρόκληση είναι μια πολύ καλή ευκαιρία. Είναι μια ευκαιρία να καταλάβει ο κόσμος πόσο μεγάλο είναι το πρόβλημα” ανέφερε ο κ.Καφετζής και τοποθέτησε την εθελοντική αυτή κίνηση σε ένα ευρύτερο πλαίσιο. “Το πλαστικό βρίσκεται κυριολεκτικά παντού και όχι σε συγκεκριμένα σημεία. Αν αρχίσεις να το κοιτάς και λίγο ενδιαφερθείς παραπάνω θα δεις ότι αυτό βρίσκεται παντού, είτε μιλάμε για τους δρόμους μας είτε για τις πλατείες και τα πάρκα μας, είναι σε όλα αυτά τα σημεία όπου μας ενοχλεί” είπε, ενώ εκτίμησε πως η συγκεκριμένη πρόκληση κινητοποιεί τους ανθρώπους και “τους βάζει σε ένα είδος παιχνιδιού”, που είναι, τόνισε, και ένα συστατικό που απαιτείται σε αυτές τις περιπτώσεις. «Δεν θα κάνει ένας πολίτης συχνά το παραπάνω βήμα αν δεν “κερδίσει” κάτι από αυτό. Στη συγκεκριμένη λοιπόν περίπτωση είναι ένα παιχνίδι και καλώς θα το κάνει» κατέληξε το στέλεχος του ελληνικού τμήματος της Greenpeace.

Την ίδια ώρα πάντως, ο κ.Καφετζής τόνισε με έμφαση πως καμιά ενέργεια δεν είναι μπορεί να είναι αποτελεσματική, αν λειτουργεί αποκομμένη από ευρύτερες στρατηγικές όταν αναφερόμαστε σε ζητήματα που έχουν να κάνουν με το περιβάλλον. «Αυτό που θέλουμε εμείς να πούμε, σε όποιον προφανώς θέλει να ακούσει, είναι πως αυτό είναι ένα πρώτο βήμα. Αν εμείς οι ίδιοι ως καταναλωτές δεν αντιληφθούμε τις καταναλωτικές επιλογές που πρέπει να κάνουμε ως κομμάτι του συνόλου, να μειώσουμε δηλαδή το πλαστικό μιας χρήσης, αλλά και αν δεν ζητήσουμε -μέσα από συλλογικά εγχειρήματα- από εταιρίες να αντιμετωπίσουν οι ίδιες το πλαστικό που έχουν στις εφοδιαστικές αλυσίδες, το πρόβλημα θα παραμένει και εμείς θα καθαρίζουμε συνεχώς τα σκουπίδια που δημιουργούνται επομένως θα “ανακυκλώνουμε” το ίδιο ζήτημα χωρίς να το αντιμετωπίζουμε στη βάση του» καταλήγει ο κ.Καφετζής που έτσι ενθαρρύνει το κοινωνικό σύνολο να ενδιαφερθεί για τον δημόσιο χώρο, μέσα από τις αποφάσεις που θα λαμβάνει καθημερινά, όταν καταναλώνει προϊόντα και υπηρεσίες.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ