Θεσσαλονίκη: Τι νιώθουμε;

Τι είναι αυτό που φορτίζει θετικά τη διάθεσή μας και τι αρνητικά; Αυτό είναι το αντικείμενο της ειδικής έρευνας που πραγματοποίησε το περιοδικό ΠΡΑΞΗ σε συνεργασία με την Ierax Analytix.

Αναμφισβήτητα μπαίνουμε σε μια νέα φάση, με την πανδημία να μένει πλέον πίσω μας, με την AI να αλλάζει τα δεδομένα, με τις ζωές όλων να γίνονται ολοένα και πιο virtual και ταυτόχρονα με διάφορες νέες κρίσεις να εισάγονται στο λεξικό της επικαιρότητας. Οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης προσπαθούν να αποκρυπτογραφήσουν τα σημάδια αυτής της νέας εποχής. Πώς αισθάνονται;

Πόσο χαρούμενος νιώθεις;

Είναι εντυπωσιακό, σε επίπεδο αναλογίας, πως περισσότεροι από ένας στους τρεις κατοίκους (38%) δηλώνουν πως δεν αισθάνονται ούτε χαρούμενοι, ούτε λυπημένοι. Αντίθετα λιγότεροι από δύο στους δέκα (17%) νιώθουν χαρούμενοι, ενώ το 45% δηλώνουν πως δεν είναι χαρούμενοι και μάλιστα ένας στους πέντε περίπου (19%) δεν είναι καθόλου χαρούμενοι.

Όσο για την παλέτα των συναισθημάτων που κυριαρχούν στη ζωή τους το τελευταίο τρίμηνο; Στην κορυφή του πίνακα εμφανίζονται η απογοήτευση και το άγχος με ποσοστό 38% το καθένα ενώ ο θυμός ακολουθεί με ποσοστό 24%. Υπάρχει βέβαια παρουσία και από θετικά συναισθήματα όπως αισιοδοξία, ελπίδα και ευγνωμοσύνη, όμως με αρκετά χαμηλότερα ποσοστά (14%, 13%, 9% αντίστοιχα). Μάλιστα έχει τη σημασία του πως η νεότερη γενιά (έως 30 ετών) δείχνει να βιώνει εντονότερα το άγχος (σε ποσοστό 52%) σε σύγκριση με άτομα μεγαλύτερης ηλικίας. Πάντως το 68% των ερωτώμενων (κάτι παραπάνω από δύο στους τρεις) δήλωσε ότι βιώνει έντονα τα συναισθήματά του. Ακόμα πιο εντυπωσιακό είναι το γεγονός πως αυτή η τάση έκφρασης και ενσυναίσθησης είναι πιο έντονη στις γυναίκες (74% έναντι 60% στους άντρες).


Κοίτα τη δουλειά σου

Ενδιαφέρον παρουσιάζει η μοιρασμένη ψυχολογία που εκφράζουμε απέναντι σε καταστάσεις όπως η δουλειά, καθώς η ψυχολογική πίεση συναντά την δημιουργικότητα. Μπορεί ένα μεγάλο ποσοστό ανθρώπων να προτάσσει αρνητικά συναισθήματα, όπως άγχος (28%), πίεση (25%), εξάντληση (23%), απογοήτευση (21%) και εκνευρισμό (19%) μέσα στη δουλειά, όμως για κάποιους υπάρχει και μια θετική διάσταση στην επαγγελματική διαδικασία καθώς ένα αρκετά υψηλό ποσοστό αισθάνεται ικανοποίηση (27%) ενώ κάποιοι αισθάνονται επίσης χαρά και ενθουσιασμό (περίπου 7 και 8% αντίστοιχα).

Πού βρίσκεται το συναίσθημα;

Έχει μεγάλη σημασία το θετικό πρόσημο που έχουν στη ζωή μας η συντροφικότητα και η παρουσία προσώπων όπως οι φίλοι και οι ερωτικοί σύντροφοι – κυρίως στους νέους – ενώ και η οικογένεια παίζει καταλυτικό ρόλο στην καθημερινότητά μας. Ειδικότερα στη νέα γενιά οι φίλοι φέρνουν τεράστια χαρά (78%) ενώ στις μεγαλύτερες ηλικίες, το αντίστοιχο ποσοστό αγγίζει μόλις το 39%. Τέλος ο ερωτικός σύντροφος δίνει χαρά και ενθουσιασμό κυρίως στις νέες ηλικίες ενώ οι ίδιοι δήλωσαν ότι αισθάνονται συχνά εκνευρισμό απέναντι στο οικογενειακό τους περιβάλλον (ποσοστό 28%) τη στιγμή που στις υπόλοιπες ηλικίες το αντίστοιχο ποσοστό δεν ξεπερνάει το 13%.

Το δέος μπροστά στην επικαιρότητα

Ο συνήθης καταιγισμός νέων δεδομένων όπως και το απρόβλεπτο που χαρακτηρίζει την επικαιρότητα μοιάζει να προκαλούν δέος στην πλειοψηφία των ανθρώπων. Σχεδόν δύο στους τρεις (το 64%) αισθάνεται φόβο ή αγωνία από την τρέχουσα επικαιρότητα και τις ειδήσεις. Μάλιστα, στις γυναίκες το ποσοστό αυτό φτάνει το 73%. Μόνο το 3% παίρνει ελπίδα και αισιοδοξία ακούγοντας νέα για την επικαιρότητα ενώ οι υπόλοιποι δεν επηρεάζονται με κάποιο τρόπο.

Μοναξιά μου όλα

Μόνοι μας κατά πλειοψηφία διαχειριζόμαστε τα αρνητικά μας συναισθήματα.

Σχεδόν μισοί από τους ερωτώμενους απάντησαν ότι τα διαχειρίζονται «περνώντας λίγο χρόνο μόνος/η» ενώ ειδικότερα για τους άντρες το ποσοστό αυτό ξεπερνά το 50%, τη στιγμή που στις γυναίκες το ποσοστό αυτό μόλις αγγίζει το 36%. Με κοντινά άτομα επιλέγουν να μιλάνε κυρίως οι γυναίκες (35%) ενώ στους άντρες το αντίστοιχο ποσοστό είναι μόλις 23%.

Πράγματι λίγοι (5%), ανεξαρτήτως φύλου, επιλέγουν να μιλήσουν με κάποιον ειδικό έτσι ώστε να διαχειριστούν καλύτερα τα συναισθήματά τους, ποσοστό που όμως διπλασιάζεται στις νεότερες ηλικίες, 18 έως και 30 ετών (11%).

Παραγωγικοί μέχρι…. εξαντλήσεως 

Άλλοι εμφανίζονται ότι νιώθουν παραγωγικοί και άλλοι εξαντλημένοι, ενώ κάποιοι απαντούν με ουδέτερη στάση. Φαίνεται όμως πως υπάρχει μια αναπάντεχη αντιστοιχία σε σχέση με το πώς αισθάνονται οι ερωτώμενοι, σε συνάρτηση με την ηλικία τους. Ενδεχομένως θα περίμενε κανείς ότι φτάνοντας προς την ωριμότητα των -ήντα η κούραση θα είναι μεγαλύτερη, αλλά συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο αφού οι νέοι έως 40 ετών νιώθουν πιο εξαντλημένοι ενώ οι μεγαλύτεροι πιο παραγωγικοί.

Τα social media στη ζωή μας

Καθώς ζούμε πλέον στην εποχή που τα social media και η ΑΙ αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας, έχει ενδιαφέρον να δούμε πώς επηρεάζονται οι Θεσσαλονικείς από αυτά. Λοιπόν, μόλις το 15% δηλώνει ότι με τη χρήση τους νιώθει πιο παραγωγικός/η, ενώ στους έως 30 το ποσοστό αυτό φτάνει το 26%. Το 47% δεν νιώθει κάποια επίδραση, ενώ το 39% αισθάνεται ότι η χρήση τους τους αποσπάει την προσοχή. Επιπλέον το 25% δήλωσε ότι επηρεάζουν αρνητικά τη σχέση τους ενώ πιο θετική επίδραση έχουν στη φιλία (19%).


ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ

Το ερωτηματολόγιο, τη συλλογή, την ανάλυση και την παρουσίαση δεδομένων ανέλαβε η Ierax Analytix για το περιοδικό ΠΡΑΞΗ του ΚΘΒΕ. Συμμετείχαν 977 άτομα, 18 και άνω, κάτοικοι Θεσσαλονίκης. Τα δεδομένα συλλέχθηκαν ηλεκτρονικά από τις 8 μέχρι και τις 14 Μαΐου 2023.

ΓΡΑΦΕΙ: Γιάννης Γκροσδάνης

*Αναδημοσίευση από το εξαμηνιαίο freepress περιοδικό του ΚΘΒΕ «ΠΡΑΞΗ» (ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ- ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ 2023)

viet69
site
tamil sex