ΕΡΕΥΝΑ: Η καθημερινότητα στη Θεσσαλονίκη

Η έρευνα του περιοδικού ΠΡΑΞΗ για τη σύγχρονη ζωή στην πόλη δίνει ενδιαφέροντα στοιχεία για τις συνήθειες, τις απόψεις και την αίσθηση των κατοίκων πάνω σε σηµαντικά ζητήµατα της καθηµερινότητας, ενώ αποκαλύπτει τις αντιδράσεις των Θεσσαλονικέων κατά την περίοδο της καραντίνας.

Απαισιόδοξοι στην πλειοψηφία τους σε ό,τι αφορά καίριους τοµείς της καθηµερινότητας, εµφανίζονται οι Θεσσαλονικείς, απαντώντας σε έρευνα που διεξήγαγε το περιοδικό ΠΡΑΞΗ στη Θεσσαλονίκη, σε συνεργασία µε την εταιρεία IERAX. Η έρευνα του περιοδικού ΠΡΑΞΗ έγινε µε στόχο να καλύψει τις βασικές θεµατικές που αφορούν τη σύγχρονη ζωή στην πόλη, όπως η οικονοµία, οι αστικές συγκοινωνίες, η καθαριότητα, η προσέλκυση τουριστών, οι µετακινήσεις και ο πολιτισµός.

Το µέγιστο της απαισιοδοξίας των κατοίκων αφορά τις αστικές συγκοινωνίες, συγκεντρώνοντας το 69%, ενώ ένας στους δύο απάντησε ότι αισθάνεται απαισιοδοξία σχετικά µε το µέλλον της οικονοµικής ζωής της πόλης. Όσον αφορά στην καθαριότητα, ένα από τα µεγάλα, άλυτα ζητήµατα στη Θεσσαλονίκη, το 50% των ερωτηθέντων είναι απαισιόδοξοι για το µέλλον και µόλις το 22% αισιόδοξοι, µε τους υπόλοιπους να δηλώνουν ουδέτεροι. Επιπλέον, το θέµα που προβληµατίζει έντονα τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης είναι αυτό της εγκληµατικότητας. Το 58% δηλώνει απαισιοδοξία, γεγονός που εµφανίζεται πιο έντονο στις µεγαλύτερες ηλικίες, δηλαδή στους άνω των 50 ετών.

Τουρισµός και πολιτισµός στα θετικά της πόλης

Η αισιοδοξία για το µέλλον της πόλης εστιάζεται σε ερωτήσεις που αφορούν την προσέλκυση τουριστών στη Θεσσαλονίκη, µε το 53% να απαντά ότι είναι αισιόδοξο ή πολύ αισιόδοξο. Θετική διάθεση επίσης έχουν οι Θεσσαλονικείς σε ό,τι αφορά το µέλλον της πόλης στις πολιτιστικές εκδηλώσεις, µε περίπου τους µισούς ερωτηθέντες να απαντούν αισιόδοξοι. Ενδιαφέρον µάλιστα έχει το γεγονός ότι οι γυναίκες εµφανίζονται πιο αισιόδοξες από τους άντρες.

Στο κοµµάτι του πολιτισµού και στο σηµαντικό ερώτηµα του τι χρειάζεται ενδεχοµένως ο πολιτισµός στην Ελλάδα για να αναδειχθεί υπάρχει ποικιλοµορφία στις απόψεις, ενώ διακρίνεται µια ενιαία επιθυµία για ανανέωση και εξέλιξη. Συγκεκριµένα, το 53% δήλωσε πως χρειάζεται περισσότερες δράσεις µε µοντέρνα άποψη, 38% ότι θέλει διαδραστικές παρουσιάσεις, το 37% µια νέα θεµατολογία και 28% ψηφιοποίηση των θεαµάτων.

Μέσα στην καραντίνα

Ενδιαφέρον έχει να δούµε πώς πέρασε ο Θεσσαλονικιός τον χρόνο του στην περίοδο της καραντίνας, και πώς αντιµετώπισε το άγχος του.

Κατά την περίοδο της καραντίνας λοιπόν το 71% είδε σειρές, ταινίες, ντοκιµαντέρ, το 44% διάβασε βιβλία, το 33% άκουσε µουσική µέσω live προγραµµάτων, το 13% έκανε διαδικτυακή περιήγηση σε µουσεία και το 11% παρακολούθησε διαδικτυακά εκθέσεις καλλιτεχνών.

Μεγάλο ποσοστό ανδρών δηλώνουν ότι δεν χρειάζονται ψυχολογική υποστήριξη

Σχετικά µε το αν και πού αναζήτησαν ψυχολογική υποστήριξη στην καραντίνα, το 38% των ερωτηθέντων βρήκε υποστήριξη στην οικογένεια, το 32% στους φίλους, το 22% στον/η σύντροφό τους, και µόλις το 4% σε κάποιον ειδικό. Μάλιστα το 38% δήλωσε πως δε χρειάστηκε ψυχολογική υποστήριξη, ενώ ενδιαφέρον είναι ότι σχεδόν οι µισοί άνδρες δήλωσαν πως δε χρειάστηκαν ψυχολογική υποστήριξη οποιαδήποτε µορφής! Αντίθετα µε τις γυναίκες, οι οποίες κατά 69% χρειάστηκαν κάποιου είδους υποστήριξη.

Το διαδίκτυο η βασική πηγή ενηµέρωσης

Σχετικά µε την ενηµέρωσή τους για θέµατα της Θεσσαλονίκης, περίπου τα 2/3 των Θεσσαλονικέων προτιµούν τα τοπικά sites και τα social media. Επίσης, ιδιαίτερα ψηλά είναι τα τοπικά ραδιόφωνα, µε το 32% να τα επιλέγουν. Οι ιστοσελίδες των επίσηµων φορέων αποτελούν επίσης πηγή πληροφόρησης για το 17%, ενώ χαµηλά στις επιλογές για ενηµέρωση είναι οι τοπικές εφηµερίδες 11% και τα τοπικά κανάλια 10%.Ανοιχτοί χώροι και τραπεζοκαθίσµατα

Βασικό κοµµάτι που επηρεάζει την καθηµερινότητα των κατοίκων στις σύγχρονες και πυκνοκατοικηµένες πόλεις είναι οι ελεύθεροι χώροι και ο τρόπος διάθεσής τους.

Σε γενικές γραµµές οι Θεσσαλονικείς απάντησαν ότι επιθυµούν περισσότερους ανοιχτούς χώρους, όπως πάρκα, πλατείες, παιδικές χαρές κτλ.

Ωστόσο, είναι εντυπωσιακό ότι στην πλειοψηφία τους κατανοούν και προβάλλουν τη σηµασία χρήσης και διάθεσης του εξωτερικού χώρου σε καταστήµατα εστίασης, την περιόδο αυτή, για λόγους στήριξης του επιχειρηµατικού κλάδου, που έχει πληγεί από την πανδηµία. Συγκεκριµένα το 58% (µε έµφαση στο νεανικό κοινό) είναι υπέρ της µεγαλύτερης διάθεσης χώρου στην εστίαση, ενώ µόλις 35% διαφωνεί. Αν ανατρέξει κανείς σε παλαιότερες έρευνες (προ πανδηµίας και καραντίνας) τα ποσοστά στο θέµα αυτό είναι αντίστροφα.

Μετακινήσεις και ανακύκλωση

Μόλις το 9% επιλέγει το ποδήλατο για τις µετακινήσεις του εντός της πόλης, ενώ το µεγαλύτερο ποσοστό αυτήν την χρονική περίοδο επιλέγει να µετακινηθεί µε τα πόδια (63%) και µε το αυτοκίνητο (39%), που είναι τα βασικά µέσα µετακίνησης εντός πόλης µετά την πανδηµία. Εξαιτίας του φόβου του συνωστισµού, µικρό είναι το ποσοστό που επιλέγει τα λεωφορεία (15%). Μάλιστα, στο 8% βρίσκονται τα ταξί και στο 4% η µετακίνηση µε µηχανή.

Τέλος, βασική συνήθεια και ταυτόχρονα σηµαντική υποχρεώση των πολιτών στις σύγχρονες µεγαλούπολεις είναι η ανακύκλωση, η οποία από την έρευνα φαίνεται ολοένα να κερδίζει έδαφος στη Θεσσαλονίκη.

Γράφει η Ελένη Ομήρου

 

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ
Τύπος έρευνας: ∆ιαδικτυακή ποσοτική έρευνα
Μέθοδος ανάλυσης: Περιγραφική στατιστική, συσχετίσεις και στατιστικά τεστ.
Μέγεθος δείγµατος: 1.137 άτοµα, άνδρες και γυναίκες, κάτοικοι Θεσσαλονίκης
Περιοχή Έρευνας: Θεσσαλονίκη
Χρονική διάρκεια δειγµατοληψίας: 18 – 22 Ιουνίου 2020

ναδημοσίευση από το εξαμηνιαίο freepress περιοδικό του ΚΘΒΕ «ΠΡΑΞΗ» (ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ-ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ 2020)

 

viet69
site
tamil sex