Η Βέρα Κρούσκα επιστρέφει στο ΚΘΒΕ με Ευγένιο Ο’Νηλ
Έχω μεγάλη χαρά που ανεβαίνω στο ΚΘΒΕ, μετά την τιμητική πρόσκληση του Νίκου Κολοβού με τον οποίο και γνωριζόμαστε προσωπικά, αφού εκεί έπαιξα τις μεγαλύτερες επιτυχίες μου. Ανεβαίνω με Ο’Νηλ και «Το μακρύ ταξίδι της μέρας μέσα στη νύχτα», στη Μονή Λαζαριστών. Έναν ρόλο σπουδαίο του παγκόσμιου δραματολογίου, καταστάλαγμα σοφίας και εμπειριών στα όρια της αρχαίας τραγωδίας. Ο Θανάσης Σαράντος είναι πολυτάλαντος σκηνοθέτης. Γράφει, παίζει μουσική, κάνει τα πάντα και ήταν μια μεγάλη ευκαιρία η συνεργασία μας. Τον έχω δει στον «Αμερικάνο» του Παπαδιαμάντη, έργο που ανεβαίνει πολλά χρόνια τώρα. Με είχε δει επίσης, σ’ έναν μονόλογό μου και μου είπε «πόσο θέλω να δουλέψουμε μαζί!».
Στο σανίδι απ’ τα 14…
Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου ήθελα να γίνω ηθοποιός. Ξεκίνησα ως χορεύτρια αλλά τα μαθήματα εκείνα τα χρησιμοποίησα στο θέατρο. Οι γονείς μου όχι απλά δεν έφεραν αντίρρηση, ίσα-ίσα με στήριξαν με όλες τις δυνάμεις τους.
Φεστιβάλ, Θεσσαλονίκη και Έλλη Λαμπέτη, μια φιλία μέχρι τέλους Κράτησε χρόνια η φιλία μου με την Λαμπέτη. Μ’ άγγιξε με το μαγικό ραβδάκι της καλής νεράιδας και υπήρξε ο σημαντικότερος άνθρωπος, μαζί με τη μητέρα μου, στη ζωή μου. Για μένα είναι αξέχαστη, αξεπέραστη. Με τίμησε μέχρι τέλους με την αγάπη και τη φιλία της αυτή η τόσο μεγάλη μορφή του θεάτρου. Ξέρετε δεν είναι εύκολο νέοι άνθρωποι να έχουν αυτή την ευκαιρία. Και σήμερα ηθοποιοί σαν τη Λαμπέτη δεν υπάρχουν. Είναι αναντικατάστατη.
Η μοναξιά από επιλογή, η θάλασσα και τα τρωτά του Νεοέλληνα
Έχω εξαιρετική σχέση με τη μοναξιά. Είναι επιλογή μου και περνώ καλά μαζί της. Έχω πολλούς και καλούς φίλους, βγαίνω, κουβεντιάζουμε, περνώ γεμάτες μέρες κοντά τους. Αλλά αγαπώ και τη μοναξιά. Μου επιτρέπει να διαβάζω καθημερινά, να βλέπω κινηματογράφο, ταινίες στην τηλεόραση και επίσης λατρεύω τη θάλασσα. Ζούμε στην ωραιότερη χώρα του κόσμου. Φθινόπωρο και ακόμη μπορούμε να τυλιχθούμε απ’ τον ήλιο να χαθούμε στην ήρεμη απεραντοσύνη της θάλασσας. Σε ποια άλλη χώρα του κόσμου συμβαίνει αυτό το δώρο; Συχνά γκρινιάζουμε που, ενώ έχουμε προικιστεί με φως Ελληνικό και όλα τα στοιχεία της φύσης συνωμοτούν για την πρόοδό μας, μένουμε πίσω… Κι όμως, εγώ πιστεύω ότι διαπρέπουμε… Οι Έλληνες π.χ. του εξωτερικού. Σπουδαίοι επιστήμονες είναι στο τιμόνι διεθνών εξελίξεων στην κοινωνία, στην πολιτική στον ιατρικό κλάδο. Εκατοντάδες Έλληνες ευεργέτες. Η αχίλλειος πτέρνα μας είναι πως συχνά γινόμαστε αντιδραστικοί κι αντιμετωπίζουμε τον πλησίον με ζήλια ή και κακία. Όμως, όταν υπάρξει πραγματικός κίνδυνος, πάντα η κρίση μας βρίσκει ενωμένους.
Σπουδαίες συνεργασίες με Κούνδουρο, Σολομό, Ευαγγελάτο, Φασουλή, Αρμένη, Βούλγαρη κ.ά.
Ήταν σπουδαίοι δάσκαλοι όλοι τους. Ο Σολομός, ο Ευαγγελάτος, που μου έδωσε την ευκαιρία να υπάρξω μέρος του δυναμικού στο ΚΘΒΕ. Τι αποκόμισα; Το να είμαι συνεπής σ’ αυτό που κάνω. Να είμαι αφοσιωμένη. Να μαθαίνω απ’ τα λάθη και να χαίρομαι με την επιτυχία που δεν είναι υπόθεση ενός αλλά συλλογική. Έμαθα να με διδάσκουν οι σκηνοθέτες και διδάσκοντάς με να με βοηθούν. Η συνεργασία ηθοποιού-σκηνοθέτη έχει μεγάλη σημασία. Όλες οι δουλειές που επέλεξα να μετέχω ήταν σημαντικές. Στόχος μου πάντα ήταν το θέατρο. Πολύ λιγότερο ο κινηματογράφος αν και τελευταία έχω συμμετάσχει σε δύο παραγωγές του λεγόμενου νέου ελληνικού κινηματογράφου.
Σταθμός στη μεγάλη οθόνη
Η «Χρυσομαλλούσα» του Τώνη Λυκουρέση… Έχω κι άλλες σημαντικές, όπως το «Και ξανά προς τη δόξα τραβά», αλλά θα διάλεγα τη «Χρυσομαλλούσα» για το εξαιρετικό σενάριο και τη σκηνοθεσία.
Τηλεόραση και σήριαλ
Τηλεόραση δε βλέπω. Προτάσεις όμως έχω πολλές. Λείπουν οι σημαντικές σειρές στη μικρή οθόνη, αν και υπάρχουν κάποιες φωτεινές εξαιρέσεις. Κακοέμαθα, βλέπετε, σε καλές παραγωγές κι έτσι δε μ’ ενδιαφέρει να κάνω τηλεόραση αν δεν είναι κάτι ξεχωριστό.
Θέατρο εν καιρώ πανδημίας
Εμείς έτσι κι αλλιώς θα το ανεβάσουμε το έργο, ελπίζοντας, όπως όλοι, να έχει βρεθεί το εμβόλιο για την πανδημία. Ο κόσμος είναι εγκρατής, φοβισμένος. Μακάρι να τηρούν παντού το δίπτυχο: μάσκες – απόσταση. Όσο για το Κρατικό, έχει πάρει όλα τα μέτρα στο ακέραιο και με υπευθυνότητα. Κι αν ένα Κρατικό Θέατρο δεν συμβολίζει την ασφάλεια, τότε ποιος φορέας το εγγυάται; Στεναχωριέμαι πολύ για τους συναδέρφους που δεν μπορούν να εργαστούν αυτή την περίοδο.
Συνέντευξη στη Χρύσα Σάμου
*Αναδημοσίευση από το εξαμηνιαίο freepress περιοδικό του ΚΘΒΕ «ΠΡΑΞΗ» (ΧΕΙΜΩΝΑΣ 2020 – ΑΝΟΙΞΗ 2021)