Γέλιο, ευαισθησία, ωμό συναίσθημα, σχέσεις εξουσίας, κοινωνικά στερεότυπα και queer ερωτισμός. Η «Δάφνη» της Rafaella Marcus τα συνδυάζει όλα και παρότι αντλεί έμπνευση από έναν αρχαιοελληνικό μύθο (το μύθο της Δάφνης και του Απόλλωνα) καταφέρνει να είναι πιο σύγχρονη και πιο επίκαιρη από ποτέ.
Μετά την πολύ μεγάλη επιτυχία των «Οι Κάτω απ’ τ’ αστέρια», η Άρτεμις Γρύμπλα, η Λίλα Μπακλέση και ο Κωνσταντίνος Μπιμπής, συνεργάζονται ξανά προκειμένου να παρουσιάσουν για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό το βραβευμένο έργο της Rafaella Marcus με τίτλο «Δάφνη».
Η Λίλα Μπακλέση με αφορμή την έναρξη των παραστάσεων στο θέατρο Αυλαία μας μιλά για τις ταμπέλες, τα κοινωνικά πρέπει, την καταχρηστική εξουσία, αλλά και για την αγάπη της για τη Θεσσαλονίκη.
1. Μετά τη sold out παράσταση “Οι Κάτω απ’ τα αστέρια” είναι η δεύτερη φορά που συνεργάζεσαι με την Άρτεμη Γρύμπλα και τον Κωνσταντίνο Μπιμπή. Υπάρχουν λοιπόν μυστικά για μια επιτυχημένη καλλιτεχνική συνεργασία και αν ναι ποια είναι αυτά;
Η κοινή αισθητική γραμμή και ο τρόπος που βλέπουμε τη ζωή είναι νομίζω τα βασικά συστατικά της επιτυχημένης συνεργασίας μας. Η Άρτεμις και ο Κωνσταντίνος γνωρίζονται από 18 ετών από τη σχολή του Θεάτρου Τέχνης, εγώ είμαι η νέα προσθήκη στην παρέα τα τελευταία 6-7 χρόνια και νιώθω πολύ τυχερή που συμπορευόμαστε!
2. Η παράσταση “Δάφνη” είναι ένα queer ερωτικό παραμύθι βασισμένο στον αρχαιοελληνικό μύθο της Δάφνης και του Απόλλωνα. Πόσο εύκολα συνδυάζεται η αρχαιοελληνική μυθολογία με τη σύγχρονη πραγματικότητα της queer κοινότητας;
Η «Δάφνη» είναι μια μεταγραφή του μύθου της Δάφνης και του Απόλλωνα. Η Δάφνη για να αποφύγει τον βιασμό της από τον Απόλλωνα, ζητάει από τον πατέρα της, τον Πηνειό, να την μεταμορφώσει σε δέντρο. Στη «Δάφνη» της Rafaella Marcus, η ηρωίδα μας για να ξεφύγει από την κακοποίηση που υφίσταται από την κοινωνία και τους ανθρώπους στο στενό της περιβάλλον, φαντασιώνεται ότι μεταμορφώνεται σε δέντρο. Δεν μπορώ να αποκαλύψω άλλα πράγματα, γιατί το κείμενο έχει πολλές ανατροπές, αλλά ο τρόπος που η Marcus ενσωματώνει τον μύθο στο έργο της με συγκινεί και με ιντριγκάρει, γιατί το κάνει με χιούμορ και με έντονη ευαισθησία.
3. Το θεατρικό έργο “Δάφνη” παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό, σου δημιουργεί ένα επιπλέον άγχος αυτή η συνθήκη;
Η αλήθεια είναι πως τα τελευταία χρόνια έχω καταπιαστεί μόνο με σύγχρονη δραματουργία που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα. «Οι κάτω απ’ τα αστέρια» του Τηλέμαχου Τσαρδάκα, «Η Βίλα» του Γκιγιέρμο Καλντερόν και τώρα η «Δάφνη» της Rafaella Marcus. Με ενδιαφέρει πολύ να βλέπω τις αντιδράσεις του κοινού σε σχέση με κάτι που δεν έχουν ξαναέρθει σε επαφή. Επομένως, όχι μόνο δεν μου προκαλεί άγχος, αλλά αντιθέτως μπορώ να πω ότι με κάνει να νιώθω ανυπομονησία κάθε φορά που ανεβαίνω στη σκηνή!
4. Η Δάφνη είναι μία γυναίκα που σιχαίνεται τις “ταμπέλες”. Ποια είναι η δική σου σχέση με τις “ταμπέλες” και πώς τις διαχειρίζεσαι;
Έχω παλέψει αρκετά ώστε να έχω γύρω μου ανθρώπους που δεν τους ενδιαφέρουν οι ταμπέλες. Είμαι πολύ τυχερή, γιατί εκτός από την οικογένειά μου, έχω και έναν κύκλο ανθρώπων που είμαστε δεμένοι και έχουμε φτιάξει τον δικό μας ελεύθερο μικρόκοσμο.
5. Θεωρείς πως το 2023 η ελληνική κοινωνία έχει κάνει βήματα μπροστά όσον αφορά το φαινόμενο των στερεοτύπων, αλλά και σχετικά με τον στιγματισμό που αυτά επιφέρουν;
Σίγουρα έχουν γίνει βήματα, αλλά το βασικό πρόβλημα παραμένει. Όσο υπάρχουν άτομα στην κοινωνία μας με λιγότερα δικαιώματα από κάποιους άλλους δεν θα υπάρξει η πολυπόθητη κοινωνικοπολιτική ισότητα. Πιστεύω ότι η πραγματικότητα μας ξεπερνά και παρά το συντηρητισμό σε κάποια μέρη της κοινωνίας, θα καταφέρουμε σύντομα να προχωρήσουμε σε ένα νομικό πλαίσιο που θα διασφαλίζει τις ομόφυλες οικογένειες.
6. Ένα από τα κεντρικά θέματα που θίγει η παράσταση είναι η επιβολή της εξουσίας. Ποια είναι η σχέση σου με την εξουσία και γενικότερα πώς διαχειρίζεσαι τα φαινόμενα κατάχρησης εξουσίας, τα οποία εμφανίζονται όλο και συχνότερα στις σύγχρονες κοινωνίες;
Μπορώ να πω ότι είναι ένα από τα πράγματα που με παραλύουν. Ζούμε σε μια εποχή που αλλάζει με ακραία γρήγορο ρυθμό και ακόμα προσπαθώ να βρω τη θέση μου μέσα σε αυτήν.
7. Επίσης, το έργο “μιλάει” κατά κόρον και για την αποδοχή. Τελικά πόσο δύσκολο είναι να αποδεχτούμε εμείς οι ίδιοι τον εαυτό μας;
Πολύ δύσκολο. Ίσως είναι η μεγαλύτερη προσωπική μας επιτυχία όταν το καταφέρνουμε, έστω και σε έναν βαθμό.
8. Μετά την μεγάλη επιτυχία των “Οι Κάτω απ’ τα αστέρια” η Θεσσαλονίκη ανυπομονούσε για τη “Δάφνη”. Ποια είναι η δική σου σχέση με την πόλη της Θεσσαλονίκης, αλλά και με το κοινό της;
Λατρεύω τη Θεσσαλονίκη, έχω γνωρίσει υπέροχους ανθρώπους και έχω παίξει πάνω από 80 παραστάσεις από το 2018 στην πόλη σας. Το κοινό έχει αγκαλιάσει τις δουλειές μας και πάντα ανυπομονώ να συζητήσω μετά το τέλος της παράστασης με τον κόσμο που έρχεται να μας δει, γιατί αυτή η συνάντηση με εξελίσσει. Ήδη μετά το πρώτο 3ημερο της «Δάφνης» στη Θεσσαλονίκη, η παράστασή μας άνθισε λόγω της επαφής μας με ένα τόσο εκπαιδευμένο και απαιτητικό κοινό.
Η ταυτότητα της παράστασης
Μετάφραση & Ερμηνεία: Άρτεμις Γρύμπλα & Λίλα Μπακλέση
Σκηνοθεσία: Άρτεμις Γρύμπλα, Λίλα Μπακλέση, Κωνσταντίνος Μπιμπής
Σκηνικά – Κοστούμια: Μαρία Παπαδοπούλου
Μουσική: Αλεξάνδρα Κατερινοπούλου
Μουσική: Αλεξάνδρα Κατερινοπούλου
Επιμέλεια κίνησης: Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου
Σχεδιασμός φωτισμών: Νίκος Βλασσόπουλος
Βοηθός σκηνοθετών: Εύα Διαμαντή
Φωτογραφίες & Trailer: Σοφοκλής Μπιμπής
Παραγωγή: Floating Orchard Theatre Company & Θέατρο ΑΥΛΑΙΑ Θεσσαλονίκη
Η παράσταση πραγματοποιείται με την αιγίδα και την οικονομική υποστήριξη του ΥΠΠΟ
Πληροφορίες
Θέατρο ΑΥΛΑΙΑ: Τσιμισκή 136, (Πλατεία ΧΑΝΘ)
Τηλέφωνο: 2310 230013
Πρόγραμμα παραστάσεων:
Παρασκευή, 22 Δεκεμβρίου 2023, 21:00
Σάββατο, 23 Δεκεμβρίου 2023, 21:00
Δευτέρα, 25 Δεκεμβρίου 2023, 21:00
Τρίτη, 26 Δεκεμβρίου 2023, 21:00
Παρασκευή, 29 Δεκεμβρίου 2023, 21:00
Σάββατο, 30 Δεκεμβρίου 2023, 21:00
Δευτέρα, 1 Ιανουαρίου 2024, 21:00
Τρίτη, 2 Ιανουαρίου 2024, 21:00
Παρασκευή, 5 Ιανουαρίου 2024, 21:00
Σάββατο, 6 Ιανουαρίου 2024, 21:00
Κυριακή, 7 Ιανουαρίου 2024, 19:00
Προπώληση: Ταμείο θεάτρου ΑΥΛΑΙΑ & more
Συνέντευξη στον Νίκο Αγγελή – Άνθη