Pilates: Στρώμα vs όργανα

Which side are you on?

Η μέθοδος Pilates δεν χρειάζεται πλέον συστάσεις. Πάνε χρόνια που  η συγκεκριμένη πρακτική εκγύμνασης έχει μπει για τα καλά στην αθλητική κουλτούρα της πόλης και στην καθημερινή ατζέντα πολλών φίλων της άσκησης. Καταπονημένοι από τον σύγχρονο τρόπο ζωής, την πολύωρη καθιστική εργασία, την κακή στάση σώματος, που την επιβαρύνουν ακόμη περισσότερο τα… βάρη της καθημερινότητας, ολοένα και περισσότεροι αναζητούν ανακούφιση στη θαυματουργή για το σώμα μέθοδο, που ίδρυσε ο Joseph Hubertus Pilates αρκετές δεκαετίες πριν, για να φτάσει σήμερα να αποτελεί μια από τις πιο ηχηρές τάσεις εκγύμνασης στον δυτικό κόσμο.

Απαντώντας στα ζητούμενα της εποχής, η πόλη προσφέρει ένα πλήθος επιλογών για όλους όσοι αναζητούν να δοκιμάσουν τη μέθοδο pilates. Από private sessions σε μικρά στούντιο, μέχρι ομαδικά τμήματα σε μεγάλα γυμναστήρια, οι προτάσεις περισσεύουν και πολλές φορές… μπερδεύουν. Κι αν λίγο-πολύ, οι περισσότεροι γνωρίζουμε πως όσο πιο μικρός και εξειδικευμένος είναι ο χώρος, τόσο πιο αυθεντική θα είναι η εκδοχή του pilates που θα βιώσουμε, παραμένει ανοιχτό το μέτωπο ανάμεσα στο στρώμα και στα όργανα, μιας και ως γνωστόν η μέθοδος εφαρμόζεται και με τους δύο τρόπους.

Στρώμα, λοιπόν, ή μηχανήματα; Πριν αποφασίσεις, λαβε υπόψη σου ότι σε κάθε περίπτωση, το όφελος είναι δεδομένο. Αποτέλεσμα θα δεις έτσι κι αλλιώς. Απλά κάθε τρόπος έχει τα δικά του χαρακτηριστικά και, βέβαια, κανείς δεν σε εμποδίζει να το δεις και συνδυαστικά. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά.

Κίνηση… mat για ένα υγιές σώμα!

Ξεκινώντας από το έδαφος  και με τη γνώση και την καθοδήγηση ενός έμπειρου δασκάλου, μπορείς να καταφέρεις πολλά:  Να αποκτήσεις ένα καλοσχηματισμένο σώμα, να έχεις ευελιξία στις μεγάλες αρθρώσεις, να βελτιώσεις τη στάση του κορμού, να κατακτήσεις  τον έλεγχο των μυών σου και να εδραιώσεις γερά θεμέλια για το σώμα σου.

Το μόνο που χρειάζεσαι είναι ένα στρωματάκι και… πολλή συγκέντρωση. Το ασκησιολόγιο εδάφους είναι πολύ πλούσιο και χωρίζεται σε τρία επίπεδα, οπότε μπορεί να προσαρμοστεί για να καλύψει τις ανάγκες του δικού σου σώματος και μόνο.

Στο έδαφος το σώμα είναι ελεύθερο, οπότε υπάρχει η πρόκληση της βαρύτητας: έχεις να διαχειριστείς το βάρος του σώματος σου ή του μέλους που κινείται. Αυτό από μόνο του είναι μεγάλο στοίχημα για το κέντρο, την ισορροπία και τη μυϊκή δύναμη. Παράλληλα, οι ασκήσεις διαδέχονται η μία την άλλη σε μια συνεχόμενη ροή, η μία κίνηση οδηγεί στην επόμενη και το αποτέλεσμα θυμίζει μια ιδιότυπη χορογραφία.

Οι ασκήσεις ποικίλουν σε δυναμική, ισορροπία, επίπεδο δυσκολίας και αντοχής, και γίνονται ακόμη πιο απαιτητικές με τη βοήθεια διαφόρων props, όπως λάστιχα, δαχτυλίδια, μικρές και μεγάλες μπάλες, bosu, κύλινδροι.

Τέλος, στα plus του ματ είναι, αφενός ότι κοστίζει περίπου 40% λιγότερο από ό,τι η εκγύμναση σε μηχανήματα και αφετέρου ότι… πάει παντού. Αν λοιπόν ο χρόνος σου είναι περιορισμένος και αναζητάς μια ευέλικτη λύση που μπορεί να έρθει στον χώρο σου, τότε ίσως ένα private session εδάφους είναι ό,τι καλύτερο για σένα.

Μηχάνημα: για να μη χάνεις τον στόχο!

Τα μηχανήματα, τα οποία για την ιστορία δεν έχουν απολύτως καμία σχέση με τα συμβατικά όργανα που βρίσκουμε σε έναν χώρο γυμναστηρίου, τα εισήγαγε ο ίδιος ο Pilates. Υπάρχουν 5 βασικά μηχανήματα της μεθόδου (Cadillac, Reformer, Ladder Barrel, Wunda Chair, Spine Corrector), μελετημένα μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια, προκειμένου να πετύχουν ορθή ευθυγράμμιση του σώματος, να παρέχουν σταθερότητα και συμμετρία. Είναι κατά κάποιο τρόπο το χέρι του δασκάλου που σε διορθώνει, κάθε στιγμή.

Το μηχάνημα είναι ο ικανότερος σύμμαχός σου, σε βοηθάει στην ορθή εκτέλεση των ασκήσεων. Σου επιτρέπει να αντιληφθείς ευκολότερα το εύρος της κίνησης των αρθρώσεων. Σου δίνει τη δυνατότητα να απομονώσεις την κίνηση μιας μυϊκής ομάδας από το υπόλοιπο σώμα, κάτι που είναι σκόπιμο, ειδικά όταν πρόκειται για τραυματισμένη περιοχή ή για την επανένταξη και την αποκατάσταση μετά από φυσικοθεραπεία.

Επίσης, θεωρούνται μια ασφαλέστερη επιλογή στην περίπτωση των αρχαρίων, μιας και λόγω της επίτευξης καλύτερου ελέγχου και ορθής ευθυγράμμισης, οι πιθανότητες τραυματισμού είναι μηδαμινές. Παρόλα αυτά, πρέπει να σημειωθεί ότι τα μηχανήματα ανεβάζουν σημαντικά το κόστος.

One way or another!

Ό,τι κι αν επιλέξεις, είναι βέβαιο ότι θα δεις σύντομα την ευεργετική επίδραση της άσκησης. «Σε 10 μαθήματα θα νιώσεις τη διαφορά, σε 20 μαθήματα θα τη δεις, σε 30 θα έχεις ένα καινούργιο σώμα», είναι ένα από τα πιο δημοφιλή μότο της μεθόδου. Φιλική συμβουλή; Μην προτρέχεις. Να έχεις επιμονή και υπομονή. Να καταλαβαίνεις  τι κάνεις, να έχεις αντίληψη πώς το κάνεις και γιατί, ώστε να μπορείς να διαχειριστείς  ορθά το σώμα σου και έξω από το στούντιο, μέσα στις καθημερινές σου δραστηριότητες. Άλλωστε στο Pilates, όπως και σε όλα τα ωραία στη ζωή, σημασία δεν έχει μόνο ο τελικός προορισμός, αλλά και κάθε στιγμή της διαδρομής. Πόσο μάλλον όταν την κάνεις σε αρμονία με το σημαντικότερο όχημα στον κόσμο: το σώμα σου.

Γράφει η Γεωργία Νικοπούλου, Certified Pilates Instructor